Reklam/Contentfilm för Arla

Uppdrag: Fiktivt uppdrag att skapa contentfilm för Arla foods. En 50sec Hero film samt två 9sec för Instagram/TikTok.

Projektgrupp: Harold Cárdenas Martinez, Johanna Fors, Tobias Skagerström, Sofi Sykfont och Jesper Tullback

Lösning: Som slutarbete på kursen produktion och postproduktion fick vi uppgift att marknadsföra Arla foods med en reklam/contentfilm samt två filmer för Instagram/TikTok. Vi valde att utgå ifrån bönderna och gjorde en hyllningsfilm till dem. Vi fick kontakt med bonden Åse Petterson-Borg på Stegsholms gård, på Gålö. Vi fick besöka gården för att filma och göra en intervju med Åse.

Vi har jobbat tillsammans med konceptet. All filmning gjordes under en dag i december och vi var alla ansvariga för olika delar. Jag var ansvarig för klippbilder utomhus samt grafik. Jag har även klippt en version av vår Hero-film som ni kan se här.

Vi har filmat med Panasonic GH5 med Samyang optik. Vi har även använt en DJI drönare.

Filmen är klippt med Premier Pro och färgjusterad i DaVinci Resolve. Grafiken är gjord i After Effects.

Ljudsatt stumfilm

Film utan ljud

Film med ljud

Uppdrag: Skoluppgift i två delar. Stumfilm och ljudsatt stumfilm 1 min.

Projektgrupp: Naima Shirwa, Jesper Tullback och Vartohy Khashatorian

Lösning: Uppgiften var uppdelad i två delar.

Första delen var att göra en film helt utan ljud som berättade en historia på max 1 minut. Vår berättelse utgick från en exempelberättelse som lärarna hade föreslagit. Men vi la till ett alternativt slut. Skådespelare är Naima Shirwa och filmen är inspelad på Ica Kringlan i Södertälje. Idé och film har vi gjort tillsammans. Vi valde sedan att lämna in min klippning.

Andra delen var att lägga till ljud och VO till filmen. Naima gjorde VOn och jag har själv spelat in alla platsljud själv med en ZOOM. Vi har filmat med Panasonic GH5 med Samyang optik. Filmen är klippt med Premier Pro.